Iedereen 2018-01-12T14:33:03+00:00

IEDEREEN

ALLES WAT INWONERS RAAKT

Veranderingen in de samenleving vragen om een nieuwe houding van de gemeente en haar inwoners. Voor de gemeente betekent dit een open, transparante en meedenkende opstelling; voor de  inwoners dat ze  willen meedenken en doen op basis van hun kennis en ervaring.

Inwoners staan centraal

Initiatieven uit de samenleving worden door D66/GroenLinks hartelijk ontvangen. Er is ook budget voor beschikbaar. Als het nodig is, benutten we de expertise van inwoners. Ook vinden wij het belangrijk dat raadsvoorstellen zijn voorzien van een leesbare, voor iedereen te begrijpen financiële verantwoording.

Zorg en voorzieningen

In een gemeente als Heerde staat het aanbod aan voorzieningen altijd onder druk. D66/GroenLinks pleit ervoor dat de gemeente met inwoners afstemt aan welke voorzieningen zij behoefte hebben. Zorgverlening wordt zoveel mogelijk op wijk- en buurtniveau georganiseerd, de gemeente heeft daarbij een regiefunctie. Onderwijs, cultuur en sport liggen binnen ieders bereik.

In gesprek met jong en oud

D66/GroenLinks ziet jongeren als volwaardige gesprekspartners. Wij willen met inwoners, jong en oud, in overleg om inzicht te krijgen in wat hen beweegt en waar hun behoeften liggen.

Samenspel bewaken

D66/Groenlinks ‘bewaakt’ ook een goed samenspel tussen raad, college en ambtelijke organisatie. De nieuwe raad gaat bepalen hoe inwoners betrokken kunnen worden bij het werk van de raad, hoe de raad betrokken kan en wil zijn bij burgerinitiatieven en ontdekken welke vorm de rol van het raadslid krijgt in dit veranderende bestuursproces.

Lees de volledige tekst in ons verkiezingsprogramma